Åpent brev til Idrettstyret

FacebooktwittermailFacebooktwittermail

Til
Idrettstyret 18.02.2020
Ti idrettsråd kommer her med en samlet tilbakemelding som er forankret i de forskjellige styrene.
Vi vil med dette komme med noen kommentarer knyttet til rapporten: «Idrettsglede for alle. Arbeid for mangfold og mot rasisme»

• Vi stiller spørsmål med arbeidet som er lagt fram. Det dras konklusjoner ut ifra empiriske tabeller uten å belyse hva som ligger bak tallene.
  • Det er ikke automatisk likhetstrekk mellom mangel på deltagelse og rasisme.
  • Vi er overrasket over at ordet strukturell rasisme blir brukt. Det er mange i organisasjonen som føler seg tråkket på og som daglig gjør alt de kan for å inkludere flest mulig på best mulig måte ut fra frivillighetens rammer.
  • Vi håper at Idrettspresidenten også kan forsvare og forklare det arbeidet som den frivillige idretten gjør i det ganske land i stedet for kun å legge seg flat og unnskylde på vegne av organisasjonen hvor dårlige vi er på integrering. Nå ble det et ensidig negativt oppslag med bakgrunn i en rapport som helt klart burde vært mer nyansert og grundig.
  • Vi håper ledelsen nå tar tak og forteller hva vi gjør i organisasjonen for å leve opp til idrettens visjon – «Idrettsglede for alle» innenfor frivillighetens rammer.
    Vi vil ellers henvise til to oppslag (se under) hvordan andre ser på denne saken og som representerer slik vi også ser på dette.

Med hilsen Idrettsrådene i:
    Tromsø, Senja, Bergen, Stavanger, Bærum, Kristiansand, Drammen, Halden, Sarpsborg, Fredrikstad
    (og sikkert flere) som er opptatt av å bidra til at NIF blir stadig bedre på inkludering men som ikke kjenner seg igjen i rapporten og de konklusjoner som her foreligger.

FacebooktwitteryoutubeinstagramFacebooktwitteryoutubeinstagram